Menu
Tablet menu

Pravda o masle a debilita EÚ Featured

Dva hejty po sebe, to je, čo? Ale nedá sa inak. Česi dnes prišli o pomazánkové maslo. Frau oberfuhrer Európska únia povedala. Pomazánkové, alebo nátierkové maslo nie je maslo, lebo neobsahuje maslo, ale rastlinný tuk. No bodajťa, to sme netušili, že? Lenže keď sa pozriem, čo všetko EÚ považuje za maslo, tak sa mi dvíha žalúďok a mandle dokopy a núti ma usudzovať, že byrokratizmus únie sa vyzná do kvality potravín rovnako, ako ja do kvantovej fyziky.

Totižto, je maslo a maslo. Čerstvé maslo je podľa európskej legislatívy také maslo, ktoré je vyrobené z mlieka, resp. smotany a má trvanlivosť okolo 45 dní. Potom je maslo, niekedy označované ako stolové, alebo jednoducho maslo. To môže byť čerstvé s predĺženou trvanlivosťou, ale rovnako to môže byť paškvil, ktorý strávil dva roky niekde v holandskom mraziaku a potom sa rozmrazený a došľahaný vodou ocitol na pultoch slovenského supermarketu. Raz som omylom takéto maslo kúpila. Bolo z Poľska a bolo lacné, no etiketa hlásila maslo s 84% tuku. Nebol dôvod neveriť. Po rozbalení na mňa číhal žltý smradľavý kus niečoho, čo sa bojím nazvať aj margarínom, aby som náhodou neurazila stužený tuk. 

Takže, keď vieme, čo sa skrýva pod obalom s nápisom maslo, už sa nám nátierkové maslo nezdá až také zlo, hoci je vyrobené práve z margarínu, respektíve stuženého tuku. Studené nátierky sa ale nerobia chemicky, ako niektoré nezdravé umelé margaríny plné nasýtených tukov (také nájdeme hlavne v sušienkach a sladkostiach). Nátierkové maslo je jednoducho nátierkové maslo a nie maslo, a to by si mala EÚ uvedomiť. A tiež si uvedomiť, že rozmrazený blivajs z Holandska tiež nie je maslo, ale rozmrazený blivajs z Holandska. EÚ totiž odvodzuje maslovosť výrobku podľa obsahu mliečneho tuku, ktorého musí byť aspoň 82%. Inak to nie je maslo. Bodka. 

Zdravý rozum v smerniciach únie hľadať netreba, niekto, kto určuje zakrivenie banánov a veľkosť uhoriek podľa mňa nemá právo rozhodovať o tom, čo má alebo nemá byť na pultoch alebo ako sa to má volať. Oháňať sa ochranou spotrebiteľa a pritom vypustiť na pulty zmrazený blivajs z Holandska (tuším si dám ten názov patentovať) je sranie si do huby a nie ochrana spotrebiteľa. Pardon.

Mimochodom, pekný dvojdielny test masla urobila Katka, tak tam skočte.

Ohodnoťte článok
(4 hlasov)
Viac v tejto kategórii: « Kritika, Pyčo! Poszony tekercs »

4 komentáre(ov)

  • FerkoMudrc

    K tomu pomazankovemu/natierkovemu. Suhlasim aby sa tak nemohlo volat to co ma v sebe rastlinny tuk. Toš rastlinny tuk v pomazankovom masle je vymyslel poslednych rokov, kedy sa zacali oyebavat potraviny. Pomazankove maslo je typicka ceskoslovenska potravina, vymyslena v 60. rokoch, original ktory inde nie je. Ale je zo: smotany a suseneho mlieka. Takze nijake rastline tuky. Ak tam je umely tuk, nech sa to urcite maslo nevola. Dnes je inak celkom problem kupit natierkove maslo ktore je bez rastlinneho tuku. Tusim ze Mana ma taku "premium" radu. Ach, znova sme pri tom, ze "premium" je dnes to, co vlastne ma byt "standard".

    Report
    napísal FerkoMudrc Comment Link
  • FerkoMudrc

    K tomu pomazankovemu/natierkovemu. Suhlasim aby sa tak nemohlo volat to co ma v sebe rastlinny tuk. Toš rastlinny tuk v pomazankovom masle je vymyslel poslednych rokov, kedy sa zacali oyebavat potraviny. Pomazankove maslo je typicka ceskoslovenska potravina, vymyslena v 60. rokoch, original ktory inde nie je. Ale je zo: smotany a suseneho mlieka. Takze nijake rastline tuky. Ak tam je umely tuk, nech sa to urcite maslo nevola. Dnes je inak celkom problem kupit natierkove maslo ktore je bez rastlinneho tuku. Tusim ze Mana ma taku "premium" radu. Ach, znova sme pri tom, ze "premium" je dnes to, co vlastne ma byt "standard".

    Report
    napísal FerkoMudrc Comment Link
  • katka.hrncekvar

    Ivi, vďaka za linkovanie ;-)
    Mňa dnes ešte pobavil článom na sme-čku o tom, ako Česi polemizujú, či by im to EU zakázala poz. maslo po premenovaní na Máslo Václava Havla. Vyzerá to tak, že ľudstvo fakt nemá čo robiť, ako zaoberať sa absolútnymi kravinami!

    Report
    napísal katka.hrncekvar Comment Link
  • Petra

    V tomto (vynimocne) s EU suhlasim. Raz to nie je vyrobene z mlieka, tak ake maslo. Ved nech to nazvu natierkou a je vybavene, nie?
    Mimochodom, ja som ani nevedela, ze natierkove maslo nie je z mlieka. (Nikdy ho totiz nekupujem). To tie nase gazdinky robia "tiramisu" z rastlinneho tuku? Naaa super.

    Report
    napísal Petra Comment Link

Zanechajte komentár

návrat hore

Foodspot na hladatrecepty.sk

Top kulinárske blogy
« December 2017 »
Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Login or Register